لوگوی سه گوش

 ولایت فقیه،رمز پیروزی انقلاب اسلامی - کانون مداحان شهرستان گرمه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           کانون مداحان شهرستان گرمه

مداحی


 


ایام دهه فجر همواره فرصت مناسبی برای تشریح اهداف و آرمان های اولیه انقلاب اسلامی بوده است؛ فرصتی که می توان از آن برای سنجش میزان دستیابی به این اهداف بهره گرفت.


حسین شیخ الاسلام، مشاور بین الملل رییس مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در همین رابطه معتقد است که حضور مردم و مقبولیت نظریه ولایت فقیه نزد انان از رموز پیروزی انقلاب بوده است و تا این عوامل وجود داشته باشد انقلاب هم باقی است. 

شیخ الاسلام

به نظر شما جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 34 سال از سالگرد پیروزی آن چقدر به اهداف خود دست یافته است؟

زمانی که جمهوری اسلامی پیروز شد این اتفاق برخلاف نظرات استکبار و خواست شاهنشاهی‌های منطقه بود لذا همه برای نابودی آن کمر همت بسته بودند و پیروزی انقلاب هم علیرغم خواست آنها اتفاق افتاد. بعد از آن هم آنها با توطئه‌ها، کودتاها، اختلاف‌های قومی و مذهبی مساله کردستان، خلق مسلمان و درگیری‌های شرق کشور می‌خواستند نظام را ساقط کنند اما ملت پای جمهوری اسلامی ایستادند. یکی از مهم‌ترین این توطئه‌ها هم جنگ تحمیلی بود. وقتی صدام قرارداد 1975 را در پارلمان عراق پاره کرد، گفت پاسخ را در تهران می‌دهم و این اتفاق هم ممکن بود و او از نظر موازنه قدرت باید به تهران می‌رسید. در آن زمان ارتش و سپاه در حال شکل‌گیری بودند و خائنی مثل بنی‌صدر حاکمیت می‌کرد، منافقین در حال ترور بودند، گروگان‌های آمریکایی در ایران حضور داشتند و کشور تحت تحریم بود اما آنها موفق نشدند و ملت پشت سر امام و  انقلاب ایستادند و خون و جان‌شان را دادند اما انقلاب اسلامی را حفظ کردند.

با تمامی توطئه‌ها حتی جنگ تحمیلی هم نتوانست خدشه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد کند البته این به این معنا نیست که ما هزینه‌ای برای تثبیت نظام ندادیم، اما این هزینه‌ها در قبال حفظ نظام، هزینه بالایی نبود.

یکی از مهم‌ترین این توطئه‌ها هم جنگ تحمیلی بود. وقتی صدام قرارداد 1975 را در پارلمان عراق پاره کرد، گفت پاسخ را در تهران می‌دهم و این اتفاق هم ممکن بود و او از نظر موازنه قدرت باید به تهران می‌رسید. در آن زمان ارتش و سپاه در حال شکل‌گیری بودند و خائنی مثل بنی‌صدر حاکمیت می‌کرد، منافقین در حال ترور بودند، گروگان‌های آمریکایی در ایران حضور داشتند و کشور تحت تحریم بود اما آنها موفق نشدند و ملت پشت سر امام و  انقلاب ایستادند و خون و جان‌شان را دادند اما انقلاب اسلامی را حفظ کردند

تئوری طراحی شده توسط امام(ره) چطورتوانست در بین اذهان عمومی جا باز کند؟

امام در آن دوران نظریه‌ای را در دنیای وانفسای مادی‌گرایی که شیطان در آن حرف اول را می‌زد ارائه کرد و آن نظریه این بود که حکومت از آن خدا، ائمه و رسول خداست و در غیاب امام زمان (عج)، بر عهده ولی فقیه عادل خواهد بود. این نظریه در تقابل با استکبار قرار گرفت و کسانی که می‌خواستند فساد و شاهنشاهی وجود داشته باشد در مقابل خدایی‌گری قرار گرفتند و نظریه ولایت فقیه امام (ره) پاسخ خوبی به سردرگمی آن زمان بود. این سردرگمی به این دلیل بود که کلا معنویت به ویژه در غرب سرکوب شده بود البته غربی‌ها می‌فهمند که معنویتی وجود دارد اما نمی‌دانستند چطور باید آن را با دنیا و مادیات تطابق دهند.

جمهوری اسلامی و نظریه‌ی ولایت فقیه در عمل و حرف، ماده و معنا، دنیا و آخرت، دین و سیاست را یکپارچه کرده بود و به این سوال پاسخ داده بود.

این نظریه چقدر توانسته دراجرا موفق باشد؟

در حال حاضر نیز پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب این نظریه علیرغم همه فشارها و توطئه‌ها موفق بوده است. در این سال‌ها همه چیز شفاف شد و نبردی با پایگاه قوی استکبار در منطقه یعنی اسرائیل که بزرگ‌ترین ظلم مجسم تاریخ ماست، شکل گرفت. در این قضیه ما پیش رفتیم و امروز اسرائیل و صهیونیست‌ها به مراتب ضعیفتر از گذشته شده‌اند حتی لابی صهیونیستی در اروپا و آمریکا هم تضعیف شده است. به صراحت می‌توان گفت که پیروزی فلسطین در جنگ هشت روزه و 22 روزه از نتایج انقلاب اسلامی بوده است و روحیه مقاومت حزب‌الله، حماس و جهاد از انقلاب ما برآمده است.

شیخ الاسلام

انقلاب چقدر به اهداف خود در زمینه اقتصادی و سیاسی دست یافته است؟

پیش از انقلاب اسلامی از جنبه اقتصادی و سیاسی می‌توان گفت که شاه نفت را در راهبرد آمریکا استخراج می‌کرد، نه راهبرد ملت ایران در واقع نفت ایران بر اساس نیازهای استکباری آمریکا استخراج می‌شد و ما از شش میلیون بشکه نفت استخراج شده، پنج و نیم میلیون بشکه نفت را برای اهداف آنها صادر می‌کردیم. مهم‌ترین دستاورد ما در انقلاب، استقلال بود. قبل از انقلاب هم ارتش ایران کشته می‌داد، خون می‌داد و پول ایران برای اهداف آمریکایی خرج آن می‌شد. این ارتش امنیت خروج نفت را در خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای منافع آمریکایی‌ها تامین می‌کرد و در واقع آمریکایی‌ها بودند که پیچ نفت را در دست داشتند. پیش از انقلاب امکانات مادی و معنوی ما برای اهداف آمریکا هزینه می‌شد. در جنگ آمریکا علیه صدام هم شاهد کشته و مجروح شدن هزاران نفر از ارتش آمریکا بودیم اما در نتیجه اهداف ایران محقق شد، صدام ساقط شد و اکثریت در عراق حکومت کرد که این نتیجه استقلال و اراده سیاسی جمهوری اسلامی است.

-به نظر شما مهمترین رموز پیروزی انقلاب چه بوده است؟

به نظر من حضور مردم و مقبولیت نظریه ولایت فقیه نزد مردم از رموز پیروزی انقلاب بوده است یعنی علاوه بر حضور ملت در صحنه، ایدئولوژی و مکتب اسلام، نظریه ولایت فقیه و تلقی دقیق‌تر از اسلام ناب محمدی و همچنین کیفیت رهبری موجب پیروزی انقلاب شد و تا این عوامل وجود داشته باشد انقلاب هم باقی است یعنی اگر مردم در صحنه و پشتیبان انقلاب و رهبری باشند، به این ایدئولوژی اعتقاد داشته باشند و رهبری مشخصی داشته باشند که اکنون حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را بر عهده دارند، بقای انقلاب هم تضمین خواهد شد.

-جمهوری اسلامی در سالهای گذشته چقدر در صدور گفتمان انقلاب موثر بوده است؟

بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و عربی منطقه برگرفته از انقلاب اسلامی و ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی بود. بسیاری از این کشورها هم انقلاب خود را از نمازهای جمعه و با شعار "الله اکبر" آغاز کردند. اگرچه برخی از آنها رهبری درست و برخی ایدئولوژی درستی ندارند اما به هر حال استبدادی را ساقط می‌کنند و ضداستکباری و ضداسرائیلی هستند که این همان نظریه امام است که مردم با پشتوانه تئوری اسلامی در مقابل تئوری‌های بیگانه در صحنه حضور پیدا کنند.






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 بهمن 15 توسط محمد رضا جلال زاده


 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز