لوگوی سه گوش

 بهمن 91 - کانون مداحان شهرستان گرمه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           کانون مداحان شهرستان گرمه

مداحی


همزمان با سالروز بیعت تاریخی جمعی از همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره)؛ جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی هوایی ارتش با فرمانده معظم کل قوا دیدار کردند

بخش های مهم سخنان مقام معظم رهبری:

مسئولین، مصالح کشور را حفظ کنند و این بداخلاقیهایی که دیده میشود را کنار بگذارند/ در آینده درباره این بداخلاقیها با مردم صحبت خواهم کرد.

رهبرانقلاب با اشاره به طرح مجدد موضوع مذاکره از سوی آمریکاییها:سیاست خاورمیانه ای آمریکا دچار شکست شده و آمریکاییها احتیاج دارند برگ برنده ای رو کنند/ برگ برنده آنها کشاندن ایران پای میز مذاکره است.

من دیپلمات نیستم،من انقلابیم و حرف را صریح و صادقانه میگویم/شما (آمریکاییها) اسلحه را مقابل ایران میگیرید و میخواهید مذاکره کنید،ملت ایران مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد.

عده ای از روی ساده لوحی یا غرض از پیشنهاد مذاکره آمریکا خوشحال میشوند؛مذاکره مشکلی را حل نمیکند/امروز اگر کسانی بخواهند سلطه آمریکا را مجددا درکشور برقرار کنند،ملت گریبان آنها را خواهد گرفت.

من دیپلمات نیستم، من انقلابیم و حرف را صریح و صادقانه می گویم؛ امروز اگر کسانی بخواهند سلطه آمریکا را مجددا در کشور برقرار کنند، ملت گریبان آنها را خواهد گرفت.

 


 

سلام نظامی آقا






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91 بهمن 19 توسط محمد رضا جلال زاده



صلوات

شخص یهودى خدمت امیرالمؤمنین على (علیه السلام) آمد، و از فضل خاتم الانبیاء (صلى الله علیه و آله) بر سایر انبیاء (علیهم السلام) سؤال نمود، و گفت که حق تعالى ملایکه را به سجده آدم (علیه‌السلام) امر کرد.

آن حضرت فرمود: افضل از آن را به محمد (صلى الله علیه و آله) کرامت نموده؛ زیرا که خود بر او صلوات فرستاد، و به ملایکه امر فرمود که بر او صلوات فرستند، و عبادت عباد را تا روز قیامت، در صلوات بر آن حضرت قرار داد، و فرمود که: "انّ الله و ملائکته یُصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما" و هر کس در حال حیات یا بعد از وفات آن حضرت، بر او صلوات فرستد، حق تعالى به هر صلواتى ده صلوات بر آن کس مى‌فرستد، و ده حسنه به او عطا مى‌فرماید.

و هر کس بعد از وفات آن جناب، بر ایشان صلوات فرستد، آن حضرت مطلع مى‌شود و بر آن کس صلوات و سلام مى‌فرستد، مثل صلواتى که فرستاده است و حق سبحانه و تعالى، دعاى امت او را، در هر چه از پروردگار سؤال نمایند، موقوف مى‌دارد و به اجابت نمى‌رساند، تا آن که بر آن حضرت صلوات فرستند. و این برزگ‌تر و عظیم‌تر است از آن چه به آدم (علیه السلام) عطا فرمود.

هر کس در حال حیات یا بعد از وفات پیامبر اکرم، بر ایشان صلوات فرستد، حق تعالى به هر صلواتى ده صلوات بر آن کس مى‌فرستد، و ده حسنه به او عطا مى‌فرماید.

اللهم صل على محمد و آله، فى کل اوان وقت و على کل حال عدد ما صلیّت على من صلیّت علیه، و اضعافَ ذلک کله بالاضعافَ التى لا یُحصیها غیرک، انک فعال لما ترید؛ بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست، در هر هنگام و هر زمان و بر هر حال، به تعداد درودى که بر هر کس فرستاده‌اى . و چندان برابر همه آنها، به چندان برابرى که جز تو آنها را نتواند شمرد؛ زیرا تو هر چه بخواهى، به جا آورنده‌اى. (1)

ربِّ صلِّ علیهم زنة عرشک و مادونه، و مِلاء سَمواتِکَ و ما فَوقهُن، و عدد ارضک و ما تحتهُن و ما بینهن، صلوة تقربهم منک زلفى، و تکون لک و لهم رضى، و متصلة بنظائرهن ابدا ؛ پروردگارا! بر ایشان درود فرست، هم‌وزن عرش خود و آن چه زیر عرش است (همه عالم)؛ و مقدار آن چه آسمان‌هایت و آن چه در بالاى آنهاست را پر گرداند؛ و مقدار شماره زمین‌هایت و آن چه در زیر آنها و میان آنهاست (را پر سازد)؛ درودى که ایشان را به کمال قرب تو رساند؛ و براى تو و ایشان خشنودى؛ و همیشه به مانندهاى آن، درودها پیوسته باشد. (2)

اللهم صلِّ على محمد و آله، کما هَدیتنا به، و صلِّ على مُحمد و آله، کَما استنقذَ تَنابه، و صلِّ على محمد و آله صلوة تشفع لنا یوم القیمة و یَوم الفاقة الیک، انک على کل شىء قدیر، و هو علیک یسیر؛ بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست، چنان که ما را به سبب او (به راه حق) هدایت نمودى . و بر محمد و آل او درود فرست، چنان که ما را به وسیله آن حضرت از (جهل و نادانى) رهانیدى و بر محمد و آل او درود فرست، درودى که ما را روز رستاخیز و روز نیازمندى به تو شفاعت نماید؛ زیرا تو بر هر چیز توانایى، و آن بر تو آسان است . (3)

خداوند دعاى امت پیامبر را، در هر چه از پروردگار سؤال نمایند، موقوف مى‌دارد و به اجابت نمى‌رساند، تا آن که بر آن حضرت صلوات فرستند. و این برزگ‌تر و عظیم‌تر است از آن چه به آدم (علیه السلام) عطا فرمود.

از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایت شده که:

هر کس خواهد که شاد گرداند محمد و آل آن حضرت را (صلوات الله علیهم) به این نحو، به ایشان صلوات فرستد:

«اللهم یا اَجودَ مَن اَعطى و یا خیر مَن سَئلَ و یا ارحم مَن استرحم . اللهم صل على محمد و آله فى الاولین و صل على محمد و آله فى الآخرین و صلِّ على محمد و آله فى المَلاء الاَعلى و صلِّ على محمد و آله فى المرسلین . اللهم اَعط محمداً و آله الوسیلة و الفضیلة و الشرف و الرفعة و الدرجة الکبیره. اللهم انى آمنت بمحمد - صلى الله علیه و آله - و لم اره فلا تحرمنى یوم القیامة رؤیته و ارزقنى صحبته و توفنى عَلى مِلته واسقنى مِن حَوضهِ مَشربا رویا سائغا هنیئا لا اظماء بعده ابداً انک على کل شىء قدیر. اللهم انى آمنت بمحمد صلى الله علیه و آله و لَم اَره فَعَرفنى فى الجنان وجهه. اللهم بَلّغ محمداً صَلى الله علیه و آله مِنى تَحیة و سَلاما.»






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 بهمن 8 توسط محمد رضا جلال زاده








نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 بهمن 8 توسط محمد رضا جلال زاده



 


رایج شدن صلوات با «عجل فرجهم» در مجامع عمومی برآوردن خواسته امام عصر(عج) از شیعیان و لبیک به دعوت آن حضرت است که در توقیع شریف فرمود:

« برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که این فرج خود شماست»(بحارالانوار, جلد 53, ص183)

 


صلوات
در اهمیت گفتن «عجل فرجهم» بعد از صلوات

یکی از عوامل صالحی که شایسته یک شخص منتظر می باشد گفتن «عجل فرجهم» پس از صلوات است و در عین سادگی و سرعت از بلندترین گام ها در جهت سرعت بخشیدن به ظهور آن حضرت است و از کاری ترین ضربات بر پشت شیطان لعین بوده و او را خرد خواهد نمود و خود موجب:

ایجاد یکپارچگی در جهت وفای به عهد با امام عصر(عج)

موجب دوری شیطان از شیعیان

موجب صف آرایی شیعیان به عنوان لشگر حق در برابر شیاطین

پرداخت اجر رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله)

اظهار محبت به مغز و نور آل محمد(صلی الله علیه وآله) یعنی حضرت ولیعصر (عج) مداومت به گفتن «عجل فرجهم» چه فردی و چه اجتماعی باعث توجه امام عصر(عج) به انسان خواهد بود زیرا اظهار محبت موجب اظهار محبت متقابل آن حضرت خواهد شد، البته فرستادن صلوات با «عجل فرجهم» باید همانند نماز با توجه کامل باشد تا مورد رضایت و قبول حضرت حق قرار گیرد.

صلوات با «عجل فرجهم» باید با صدای بلند و رسا گفته شود تا پشت شیطان و شیطان صفتان بلرزد و در روایت است که موجب خروج نفاق از دل انسان می شود.

مطمئناً رایج شدن صلوات با «عجل فرجهم» در مجامع عمومی برآوردن خواسته امام عصر(عج) از شیعیان و لبیک به دعوت آن حضرت است که در توقیع شریف فرمود:

« برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که این فرج خود شماست» (بحارالانوار, جلد 53, ص183)

 

 

 

امام صادق (علیه السلام): دعا در چهار وقت مستجاب می شود: در نماز وتر(قنوت نمازوتر) ، بعد از دمیدن سپیده دم ، بعد از اذان ظهر ، بعد از مغرب

 

کسی که می خواهد برای فرج امام عصر(عج) دعا کنداگرتوجه به حقیقت داشته باشد خواهد دانست که صلوات فرستادن در حقیقت دعا کردن برای فرج آن حضرت است.

صلوات چنانکه در روایات ذکر شده به معنی نزول رحمت پروردگار بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) است و رحمت پروردگار بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) در عالم دنیا با ظهور حضرت بقیه الله ارواحنا فداه آشکار شده و روشنایی می دهد و با ظهور آن حضرت است که بر جهانیان فضیلت محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) یعنی خدایا آن رحمت مخصوص خود بر محمد و آل محمد (یعنی حکومت جهانی آن را ) برسان ما وقتی صلوات می فرستیم از خدای تعالی می خواهیم بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) رحمتی را نازل فرماید که ظهور آن را به همراه داشته باشد و به واسطه این رحمت کره خاکی ما را از تاریکی, جهل و دوری از معنویت و انسانیت بدر آمده و به عظمت و فضیلت محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) پی برده و به وسیله آنان به زندگی دست یابد چرا که اکنون در مردگی بسر می برد.

امام زمان
دعا برای ظهور امام زمان (عج)

بهترین اوقات دعا کردن برای امام زمان(عج):

امام صادق(علیه السلام) فرمود در چهار زمان و ساعت بکوشید برای دعا کردن:

هنگام وزیدن بادها ، هنگام از بین رفتن سایه ها ، هنگام باریدن باران ، هنگامی که اولین قطره از خون شهید بر زمین می افتد. بدانید که در این وقت درهای آسمان گشوده می شود .«مکارم اخلاق»

 امام صادق (علیه السلام): دعا در چهار وقت مستجاب می شود:

در نماز وتر(قنوت نماز وتر) ، بعد از دمیدن سپیده دم ، بعد از اذان ظهر ، بعد از مغرب .«مکارم اخلاق»

 

صلوات فرستادن

امام صادق(علیه السلام) فرمود: آنگاه بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه وآله) صلوات بفرست و بعد از دعا برای فرج حوائج شخصی خود را بخواه که چنین دعایی مورد اجابت قرار خواهد گرفت.

 

دیدار با امام عصر(عج)

دیدار با امام زمان(عج) مربوط به مرحوم حاج محمد علی فشندی تهرانی که یکی از اخیار و صالحین بوده و در زمان ما اتفاق افتاده است:

در مسجد جمکران قم اعمال را بجا آورده و با همسرم می آمدم دیدم آقایی نورانی داخل صحن شد و قصد دارند طرف مسجد بروند گفتم این سید در این هوای گرم تابستان از راه رسیده تشنه است ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد پس از آنکه ظرف آب را پس داد گفتم آقا شما دعا کنیدو فرج امام زمان(عج) را از خدا بخواهید. فرمود:

شیعیان ما به اندازه آب خوردنی مارا نمی خواهند اگر بخواهند دعا می کنند و فرج می رسد.(شیفتگان حضرت مهدی(عج) جلد اول)

دعا برای فرج موجب استجابت دعاهای شخص دعا کننده برای خودش است

بعضی از فوائد دعا برای فرج حضرت ولی عصر(عج)

دعا برای فرج موحب فرج خواهد شد

موجب زیاد شدن نعمتهای پروردگار می گردد.

سبب ناراحتی و اضطراب شدید شیطان می شود.

موجب نجات از فتنه های آخرالزمان می گردد.

دعا برای آن حضرت موجب دعا کردن متقابل امام عصر(عج) برای دعا کننده است.

دعا برای فرج موجب استجابت دعاهای شخص دعا کننده برای خودش است.

دعا برای فرج اداء اجر رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است.

موجب آمرزیده شدن گناهان می شود.

 دعا برای فرج انشا الله تعالی موجب تشرف به محضر مقدس حضرت بقیه الله (عج) در خواب یا بیداری می شود.

دعا کننده اگر قبل از ظهور آن حضرت از دنیا برود می تواند برای یاری آن حضرت در وقت ظهور به دنیا باز گردد.

دعا برای فرج وفا نمودن به عهد و پیمان با پروردگار و ائمه هدی(علیه السلام) است.

دعا کننده برای فرج به ثوابهای احسان به والدین حقیقی می رسد.

دعا کننده برای فرج به ارزشهایی که برای رعایت کننده امانت مقرر شده است خواهد رسید.

موجب کامل شدن ایمان می شود.

پس بیاد امام زمان(عج) محبوب دل شیعیان و امید دل مستضعفان و حامی ستمدیدگان در هر زمان با صلوات بر محمد و آل محمد و گفتن جمله عجل فرجهم تعجیل فرج ذخیره الهی را از درگاه ایزد منان خواهیم خواست. «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»

 

موجب خوشحالی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) میگردد.

دعا برای فرج موجب طول عمر انسان می گردد.

دعا کننده برای فرج را ائمه هدی(علیه السلام) به خوبی و رستگاری خواهند شناخت.

خداوند متعال او را در عبادت یاری می نماید.

شفاعت او را در حق هفتاد هزار گنهکار خواهند پذیرفت.

دعا برای فرج موجب درخشش بیشتر نور معرفت امام زمان(عج) در قلب انسان می شود.

 

آنچه مهم است اینکه:

نسل حاضر خصوصا شیعیان به واسطه فراموش نمودن امام زمان(عج) به بلای عظیم محرومیت از آن حضرت مبتلا شده اند، مانند سرزمینی که در گذشته از بی آبی خشک شده و تبدیل به شوره زار گردیده است اگر نسل های قبل از این زمین را بی آب رها کردند، نسل حاضر نیز همان برنامه را ادامه داده و اقدامی برای آبیاری دلهای خشکیده و تشنه که از دوری آب حیات یعنی امام زمان(عج) شکاف برداشته ننموده است پس اگر نسل حاضر از پیر و جوان, زن و مرد خصوصاً جوانهای تشنه لب ما که شیفته معنویات هستند ولی کسی نیست به آنها آب زلال محبت امام زمان ارواحنا فداه را بچشاند بپا نخیزند و یاد امام زمان(عج) را  در این دوران زنده و با آن حضرت خود را آشنا نکنند در این بلای عظیم همچنان باقی خواهند ماند.

پس بیاد امام زمان(عج) محبوب دل شیعیان و امید دل مستضعفان و حامی ستمدیدگان در هر زمان با صلوات بر محمد و آل محمد و گفتن جمله عجل فرجهم تعجیل فرج ذخیره الهی را از درگاه ایزد منان خواهیم خواست.

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91 بهمن 8 توسط محمد رضا جلال زاده



 


یکی از فضائل روحی ای که باید همه ما آن را در وجود خود تقویت کنیم، "مروّت" است. "مروّت" از جمله ویژگی هایی است که در هر شخصی، قابل تجلّی نیست؛ چرا که این خصلت، نه تنها نیاز به بزرگی روح دارد، بلکه رابطه مستقیم آن با ایمان، بروز این صفت را در بیشتر انسان ها دچار مشکل می کند. 


جوانمردی
معنای فتوت : 

در کتب لغت : "فتوت" هم خانواده و هم معنای "مروت" آمده به معنای مردی ،مردانگی ، و جوانمردی

«فتوّت» نوعی ایثار است، یعنی شخصی، غیر را بر نفس خود مقدم شمارد. آن ایثار می تواند به جاه و مقام باشد و یا ایثار به نفس که بالاترین درجه فتوّت است. چنین شخصی در راه خدمت به دیگران، بیش از وظیفه انسانی و اخلاقی اش تلاش می کند، لغزش های آنان را نادیده می گیرد و با همگان حتی دشمنان و مخالفان و غیر همکیشان به انصاف عمل می کند.

درباره معنى فتوت‏ از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟ فرمود: گمان کرده‏اید فتوت‏ و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلکه فتوت‏ آنست که اطعام کنى و امید مردم را بر آرى و چهره خندان داشته باشى و مردم را از رنج و اذیت خود مصون دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است.

امام (علیه السلام) پرسید مروت چیست؟ اصحاب گفتند نمى‏دانیم فرمود: مروت آن نیست که انسان سفره‏اش در درگاه خانه براى مردم گسترده باشد بلکه مروت دو تاست: در سفر و در حضر اما مروت در حضر: قرائت قرآن و ملازمت با مساجد، بکار برادران م?من پرداختن و بکارگر خرج کافى دادن که اینها دوست را خشنود و دشمن را منکوب میکند. و اما مروت در سفر خوبى و فراوانى توشه و به همراهان دادن آنها و کار مردم را پس از جدایى از ایشان کتمان داشتن و شوخى‏ زیاد در غیر موردى که غضب خدا را برانگیزد. بعد فرمود: قسم بآن که محمد (صلی الله علیه و آله) را بحق مبعوث گردانید خداوند بهر کسى بقدر مروتش روزى دهد که رزق باندازه خرج فرود آید، صبر بقدر شدت بلاء داده شود. (مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏1، ص: 488) 

این ویژگی در وجود انسان به راحتی به دست نمی آید.طریقت جوان مردی نه آن است که در میان گودال زندگی، حریف را زمین زده، از خوشحالی چشمانی برق زده داشته باشیم. سیرت و طریقت جوان مرد، همان است که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام) می گوید: «ای علی! جوان مرد، راستگوی بُوَد. وفادار و امانت گزار و رحیم دل، درویش دار و پرعطا، مهمان نواز و نیکوکار است».( تفسیر کشف الاسرار، ج 5، ص 668) 

طریقت جوان مردی نه آن است که در میان گودال زندگی، حریف را زمین زده، از خوشحالی چشمانی برق زده داشته باشیم. سیرت و طریقت جوان مرد، همان است که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با امام علی(علیه السلام) می گوید: «ای علی! جوان مرد، راستگوی بُوَد. وفادار و امانت گزار و رحیم دل، درویش دار و پرعطا، مهمان نواز و نیکوکار است»

ارکان فتوت :

حضرت امیر الم?منین علیه السّلام فرمود : که فتوّت‏ و جوان مردى در چهار چیز است، تواضع نمودن با داشتن ثروت، عفو نمودن (از کسى که بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام، نصیحت و راهنمائى نمودن با داشتن عداوت و دشمنى، و بذل و بخشش نمودن بدون منّت گذاردن. (إرشاد القلوب / ترجمه مسترحمى، ج‏2، ص: 274 )

با دقت در این روایت متوجه می شویم که داشتن"فتوت" فضیلتی است که برای داشتنش باید از خیلی چیزها گذشت از هجوم شیطانی غرور و خشم و دشمنی ، و دریا صفت بودن برای ایثار ،نه هر که سبیل کلفت کرد و کله کج نهاد جوانمرد شود .

نه هر که چهره برافروخت دلبری داند              نه هر که آینه سازد سکندری داند

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست            کلاه داری و آیین سروری داند

 

  

جوانمردی را باید از یگانه جوانمرد عالم آموخت همو که همه مردم اتفاق دارند که در جنگ احد جبرئیل فرود آمد و اعلام نمود:

«لا سیف الّا ذو الفقار و لا فتى الّا على» ؛ و جوانمردى در پهنه هستى جز على نبوده و نیست و شمشیر برنده‏اى جز ذو الفقار وجود ندارد. (آینه یقین (ترجمه کشف الیقین)ص 457)

امیرم?منان علی علیه السلام ، در پاکدلی، مردانگی و گذشت حتی در برابر دشمنان و مخالفان، آن چنان بلند مرتبه بود که همگان را به شگفتی واداشت.

درباره معنى فتوت‏ از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند؟ فرمود: گمان کرده‏اید فتوت‏ و مردانگى با فسق و فجور است! نه بلکه فتوت‏ آنست که اطعام کنى و امید مردم را بر آرى و چهره خندان داشته باشى و مردم را از رنج و اذیت خود مصون دارى و غیر آن نیرنگ و فسق است

آن حضرت در همه جنگ هایی که در رکاب رسول خدا می جنگید و در همه نبردهایی که در عهد امامت و خلافت بر وی تحمیل شد، در پایان جنگ، در دل از دشمنان کینه و عداوتی نداشت و از آنان می گذشت. تاریخ نگاران مسیحی و مسلمان، همه بر این خلق و خوی علی علیه السلام گواه اند که امام در جنگ جمل بر کشته های دشمن نماز گزارد. حتی هنگامی که ابن ملجم به علی علیه السلام ضربت زد و حضرت در بستر شهادت افتاد، درباره قاتل خود به نرمی و مدارا سفارش کرد و فرمود: «من دیروز مثل شما بودم، امروز برای شما عبرتم و فردا از میان شما می روم. اگر زنده بمانم، خود ولی خون خویشم و اگر بمیرم، مرگ میعادگاه و قرار گاه من است». (مجله  گلبرگ > مرداد 1384، شماره 65  علی علیه السلام ، جان پیامبر صلی الله علیه و آله (تولد امام علی علیه السلام)

 

مروت و جوانمردی در روایات

قـالَ عَـلِىٌّ علیه ‏السلام: مَیْزَةُ الرَّجُلِ عَقْلُهُ، وَ جَمالُهُ مُرُوَّتُهُ ؛ حضرت على علیه ‏السلام فرمود: امتیاز آدمى به عقل اوست و زیـبایى او به مـروّتـش. (میزان الحکمة، جلد 9 صفحه 110تصنیف غرر الحکم ص 258. )

قالَ رَجُلٌ لِلأمام الرِّضا علیه ‏السلام: أَعْطِنى عَلى قَدْرِ مُرُوَّتِکَ. قالَ: لایَسَعَنى ذلِکَ فَقالَ: عَلى قَدْرِ مُرُوَّتى. قالَ علیه ‏السلام: أَمّا اِذا فَنَعَمْ، فَأَعْطاهُ مِأَتَى دینارٍ. ؛(بحارالانوار، ج 2 ص 29، و سفینة جلد 2 ص 364، به نقل از محاسن برقى )

مردى خدمت امام رضا علیه ‏السلام رسید و عرض کرد: به من بقدر جوانمردى تان بخشش و عنایتى کنید. حضرت فرمود: در توانم نیست. آن مرد عرضه داشت: پس به مقدار مروّت خودم چیزى به من بدهید. امام فرمود: «اکنون مى‏توانم». و دویست دینار به وى عطا کرد. 

قال الباقِرُ علیه ‏السلام: یَوْماً لِمَنْ حَضَرَهُ: مَا الْمُرُوَّةُ؟ فَتَکَلَّمُوا فَقالَ علیه ‏السلام: أَلْمُرُوَّةُ أَنْ لاتَطْمَعَ فَتَذِلَّ، وَ تَسْأَلَ فَتَقِلَّ، وَلاتَبخَـلَ فَتُشْتَمْ، وَ لاتَجْهَلَ فَتُخْـصَم. (البحار، جلد 78 ص 172 )

امام باقر علیه ‏السلام فرمود: مروّت آن است که طمع نکنى تا ذلیل و خوار نشوى و از دیگران چیزى نخواهى تا کوچک نشوى و بخل نورزى تا ناسزا نشنوى و نادانى نکنى تا براى خودت دشمن نتراشى.  






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91 بهمن 4 توسط محمد رضا جلال زاده



دستهای آسمانی

از سقفِ دلم، بارانِ یادت می چکد امشب...

دلم خیسِ خیس شده از خاطراتت

دلی که هر ثانیه از تپیدنش، با تــو خاطره دارد

نباشی ...

چه می کند با این همه خاطره،

که یتیم می شوند بی تو...

دلی که وقتی پایِ از تــو گفتن می رسد،

خودش قلم در دست می گیرد،

و رویایِ بیداری مرا تعبیر می کند...

و من...

فکر دستانِ مهربانت، یک لحظه رهایم نمی کند

.

.

دستهایت را محکم در دستانم می گیرم

از تو که پنهان نیست ولی...

می ترسم...

می ترسم از بی تو بودن

می ترسم از با تو نبودن

.

.

میدانی... آخر من بی تــو، بدونِ دستانت... راهِ خانه را هم گم می کنم

چه برسد به این جاده هایِ تب دارِ و پر پیچ و خمِ زندگی

مثلِ حسِ جدایی یک کودک از دستانِ مادرش،

و ماندن میانِ یک مسیرِ بی هدفِ...

مثلِ حسِ نابینایی که دلش را می سپارد به عصایِ سفیدش...

تمام اطمینانش را...

.

دستهایت را محکم در دستانم میگیرم،

با فانوسِ ایمانم،

و با هر قدم، اطمینان دارم، که روی جایِ قدم هایِ تو گام بر میدارم

پس نمی ترسم از سختی هایِ راهم

راهی که تــو برایم هموار کرده ای،

ترس ندارد، درد ندارد، رنج ندارد...

که تمام عُسرها با تــو در نظرم یُسر می شود

آسمانی

دستهایم که در دستانِ تــو باشد،

خیالم راحت است،

 که هر لحظه نبضِ احساسم را می گیری

و هر لحظه بهترین حکمتت را نصیبِ خاطرم می کنی

دستهایم که مالِ تو باشد،

زندگی برایم، یک شعرِ عاشقانه یِ آرام است






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91 بهمن 3 توسط محمد رضا جلال زاده



 


تعیین امامت امامان دوازده گانه از طرف خداوند متعال بوده است . چرا که مسأله امامت یک مسأله الهی است و جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله) باید از طریق وحی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) تعیین گردد، امام یک رهبر عادی نیست...

 


ظهور

امروز روز نهم ماه ربیع الاول است، روزی که با عنوان روز به امامت رسیدن آقا امام زمان (عج) جشن گرفته می شود.

می خواهیم بررسی کنیم که دقیقا تاریخ به امامت رسیدن ایشان چه زمانی بوده است ؟ و بزرگ داشت روز نهم ربیع چگونه است ؟

 به کتب روایی که مراجعه می کنیم می بینیم که آغاز امامت امام زمان (عج) مقارن است با شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ،یعنی به محض شهادت امام حسن عسکری امام بعد به امامت می رسند و شهادت ایشان نقطه آغاز امامت حضرت مهدی عج می باشد.(أصول الکافی / ترجمه کمره‏اى، ج‏2، 871)

و عده ای هم معتقدند که روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام روز نهم ربیع الاول است که این قول مشهور نیست . و در این منابع هم همان روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را روز آغاز امامت امام زمان عج می دانند. ( الغیبة( للنعمانی) / ترجمه فهرى، متن، ص: 197) 

 

چرا روز نهم ربیع را جشن می گیریم؟

قبل از پاسخ باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که تعیین امامت امامان دوازده گانه از طرف خداوند متعال بوده است . چرا که مسأله امامت یک مسأله الهی است و جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله) باید از طریق وحی به پیامبر(صلی الله علیه و آله) تعیین گردد، امام یک رهبر عادی نیست که فقط به اداره کشور و حفظ مرزهای آن بپردازد، بلکه وی علاوه بر این وظیفه، وظایف خطیر دیگری مانند تفسیر قرآن، بیان احکام، پاسخگویی به سوالات اعتقادی مردم، و جلوگیری از هر نوع انحراف در عقیده و تحریف در شریعت دارد. و انجام این وظایف خطیر در گرو داشتن علمی گسترده و خطا ناپذیر است. و افراد عادی چنانچه متصدی این گونه امور گردند، از خطا و اشتباه مصون نخواهند بود.

در هنگام وفات پیغمبر از وى پرسیدم اگر شما از دنیا رفتى به که رجوع کنیم؟ پیغمبر اشاره کردند به طرف على بن ابى طالب و فرمودند: وى با حق است و حق هم با او میباشد، بعد از او هم یازده نفر امام خواهند آمد که اطاعت آنان واجب است، همان گونه که اطاعت از من واجب می باشد

با توجه به این مطلب شناخت امام(علیه السلام) از دو راه امکان پذیر است:

الف: پیامبر(صلی الله علیه و آله)  به فرمان خدا بر امامت امام معین تصریح کند.

که پیامبر اکرم در مواضع مختلف به امامت امامان دوازده گانه اشاره کرده اند و منابع شیعه و سنی به تفصیل نقل کردند .

به عنوان مثال : عبایة بن ربعى از ابن عباس روایت کرده که وى گفت: در هنگام وفات پیغمبر از وى پرسیدم اگر شما از دنیا رفتى به که رجوع کنیم؟ پیغمبر اشاره کردند به طرف على بن ابى طالب و فرمودند: وى با حق است و حق هم با او میباشد، بعد از او هم یازده نفر امام خواهند آمد که اطاعت آنان واجب است، همان گونه که اطاعت از من واجب می باشد. (زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام / ترجمه إعلام الورى، ص: 502)

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: جانشینان و اوصیاء من که پس از من در میان مردم حجت‏هاى پروردگار هستند دوازده نفر می باشند، اول آنها برادرم هست و آخرین آنان هم پسرم خواهد بود، عرض کردند: یا رسول اللَّه برادرت کیست؟ فرمود: على بن ابى طالب، عرض کردند: فرزندت کدام است؟ فرمود فرزندم مهدى است که خداوند به وسیله او دنیا را پر از عدل و داد می کند پس از این که از ظلم و ستم پر شده باشد. (زندگانى چهارده معصوم علیهم السلام / ترجمه إعلام الورى، متن،511)  

 

ب: امام پیشین بر امامت امام بعدی تصریح کند.

امامت پیشوایان دوازده گانه شیعه از هر دو راه ثابت شده است. هم پیامبر(صلی الله علیه  و آله) طبق روایات بر امامت آنان تصریح کرده است، و هم هر یک از ائمه(علیهم السلام)، امام بعد از خویش را معرفی نموده است. (صحیح البخاری، ج 9، ص 81، باب الاستخلاف/ صحیح مسلم، ج 6، ص 3 کتاب الأماره/ مسند احمد، ج 5، ص 86 و 108/ مستدرک الحاکم، ج 3، ص 18/بحارالانوار، ج36، ص 266.)  

شایسته است که در این روز برای سلامتی امام زمان علیه السلام و تعجیل در فرج ایشان دعا کنیم ،و با امام خود تجدید بیعتی داشته باشیم در اعتلای اسلام و عمل به وظایف مسلمانیمان

با توجه به ادله ای که بیان کردیم به این نتیجه می رسیم که امامت امام زمان چون سایر امامان علیهم السلام یک امر انتصابی از طرف خداوند متعال بوده است و مثل سایر امامان به امامت رسیدن ایشان هم مقارن با شهادت امام پیش از خود بوده است.  به عبارت دیگر امامت ودیعه ای الهی است در دست یک امام که هنگام عروج به جوار باری تعالی آن را به امام بعد از خود می سپارد بدون هیچ فاصله و انقطاع زمانی حتی یک لحظه.

 

اما چرا ما روز بعد از آن را به عنوان روز آغاز امامت ایشان جشن می گیریم ؟

این به آن خاطر است که رعایت شأن همه ائمه هدی علیهم السلام بر همگان واجب است روز شهادت امام حسن عسکری روز عزای همه شیعیان جهان است ،و همگان در این روز که روز عزای اهل بیت علیهم السلام است باید عزادار باشند .

و روز پس از آن را به عنوان روز یادآوری و بزرگداشتی برای مقام امام حیّ و حاضر خود جشن می گیریم تا گونه ای خاکساری و سپاس باشد به درگاه خداوند متعال به پاس نعمت بزرگ امامت ،واسطه فیض رحمت و روح جهان هستی ،

و شایسته است که در این روز برای سلامتی امام زمان علیه السلام و تعجیل در فرج ایشان دعا کنیم ،و با امام خود تجدید بیعتی داشته باشیم در اعتلای اسلام و عمل به وظایف مسلمانیمان .

و دست شستن از یک سری اعمال ناشایست و نه در خور پیروان امامان رحمت و هدایت ، که تخم تفرقه می افشاند،و باعث کدورت می شود .






نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 بهمن 2 توسط محمد رضا جلال زاده


 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز