لوگوی سه گوش

 کانون مداحان شهرستان گرمه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

                           کانون مداحان شهرستان گرمه

مداحی


یک شخص برای برای نامزد انتخابات شورای شهر شدن طبق قانون اساسی باید چه شرایطی را دارا باشد؟

مطابق اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی « برای پیشبرد سریع برنامه‏های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت میگیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب میکنند.
شرایط انتخاب‏کنندگان و انتخابشوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین میکند. »
مطابق ماده 26 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور انتخاب شوندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ حداقل سن 25 سال تمام.
ج ـ سکونت حداقل یک سال متصل به زمان اخذ رأی در محل.
د ـ اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.
هـ ـ ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
و ـ دارا بودن سواد خواندن و نوشتن به اندازه کافی.
تبصره 1ـ اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
تبصره 2ـ اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
ماده 27ـ اعضای هیأتهای اجرایی و نظارت انتخابات شوراها از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه تحت مسئولیت خود محرومند.
ماده 28ـ اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی به ترتیب ذیل محرومند:
1ـ رئیس جمهور و مشاورین و معاونین وی، وزراء، معاونین و مشاورین آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین آنان، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، شاغلین نیروهای مسلح، رؤسای سازمانها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی، رؤسا و سرپرستان سازمانهای دولتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای کل و مدیران عامل بانکها، رئیس جمعیت هلال احمر و معاونین وی، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام، رؤسای سازمانها، مدیران عامل شرکتهای دولتی (مانند شرکت مخابرات، دخانیات...)، سرپرست نهضت سوادآموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها و سازمانها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسئولیت آنان به کل کشور تسری دارد، از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
2ـ استانداران و معاونین و مشاورین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات کل، معاونین ادارات کل، دادستانها، دادیارها، بازپرسها، قضات، رؤسای دانشگاهها، رؤسای بانکها، رؤسا، سرپرستان و معاونین سازمانها و شرکتهای دولتی و نهادها و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌نمایند و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
3ـ شهرداران و مدیران مناطق و مؤسسات و شرکتهای وابسته و شاغلین در شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به آن از عضویت در شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند، مگر آنکه دو ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
ماده 29ـ اشخاص زیر از داوطلب شدن برای عضویت در شوراها محرومند:
الف ـ کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر و فعال داشته‌اند به تشخیص مراجع ذیصلاح.
ب ـ کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده‌اند.
ج ـ وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمانها و گروهکهایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مراجع صالحه اعلام شده باشد.
د ـ کسانی که به جرم اقدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند.
هـ ـ محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالح قضایی.
و ـ محکومین به حدود شرعی.
ز ـ محکومین به خیانت و کلاهبرداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم صالح قضایی.
ح ـ مشهوران به فساد و متجاهران به فسق.
ط ـ قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد.
ی ـ محجوران و کسانی که به حکم دادگاه مشمول اصل (49) قانون اساسی باشند.
ک ـ وابستگان به رژیم گذشته از قبیل (اعضای انجمنهای ده، شهر، شهرستان و استان و خانه‌های انصاف، رؤسای کانونهای حزب رستاخیز و حزب ایران نوین و نمایندگان مجلسهای سنا و شورای ملی سابق، کدخدایان و خوانین وابسته به رژیم گذشته).
ماده 30ـ هیچ یک از داوطلبان عضویت در شوراها نمی‌توانند همزمان در بیش از یک حوزه انتخابیه به عنوان داوطلب عضویت در شورا ثبت نام نمایند، در غیر اینصورت اسم آنان از فهرست داوطلبان حذف و از آن تاریخ به مدت چهار سال از داوطلب شدن در انتخابات شوراها محروم می‌گردند.
ماده 31ـ در صورتی که هر یک از شوراها به علت فوت، استعفا یا سلب عضویت اعضای اصلی و علی‌البدل، فاقد حد نصاب لازم برای تشکیل جلسه گردد و بیش از شش ماه به پایان دوره مانده باشد وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه انتخابات میان‌دوره‌ای جهت تکمیل تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل و ادامه فعالیت آن را برگزار نماید. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100108192)






نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - پنج شنبه 92 فروردین 23 توسط محمد رضا جلال زاده








نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - پنج شنبه 92 فروردین 23 توسط محمد رضا جلال زاده



حضرت فاطمه

استاد شهید علاّمه مطهّری می‏نویسد: «وظیفه پوششی که اسلام برای زنان مقرّر کرده است، به این معنی نیست که آنها از خانه بیرون نروند، زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست... پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن و موی خود را بپوشاند، و به جلوه‏گری و خودنمایی نپردازد، آیات مربوطه همین معنی را ذکر می‏کند، و فتوای فقهاء هم م?یّد همین مطلب است» (مرتضی مطهّری، مسأله حجاب، چاپ جدید، ص79)

در این مقاله به سیره ارجمند حضرت زهرا(سلام الله علیها) در زمینه پوشش اسلامی نگاهی می ‏افکنیم.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) ، آن بانوی بسیار بزرگ جهان، با این که حریم عفاف و حجاب را به طور کامل رعایت می‏کرد، در عین حال، در بحرانی ‏ترین حوادث سیاسی و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.

درباره حضور حضرت زهرا(سلام الله علیها وآله) در جامعه و گفتگوى حضرت با مردان، خبرهاى متعددى رسیده، مثلاً در بعضى روایت‏ها نقل شده که حضرت براى گرفتن حقوق پایمال شده‏ى خود به نزد دستگاه حکومتى وقت مى‏رود و از حقوق خود و فرزندانش دفاع مى‏نماید. یا در خبر دیگرى مى‏خوانیم حضرت براى ایراد خطبه در مسجد حضور مى‏یابند و خطبه‏اى معروف بیان مى‏کنند که تاریخ‏نویسان آن را ثبت و ضبط نموده‏اند. یا بعضى اخبار حاکى از آن است که حضرت با بعضى صحابه پیامبر گفتگوهایى داشته است.

 

خطبه ای در حریم عفاف

یکی دیگر از شواهدی که بیانگر حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه است ؛ چگونگی خطبه خواندن حضرت در مسجدالنّبی پس از رحلت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در ازدحام مردم است، که او با این خطبه غاصبان و خطاکاران را به محاکمه کشید و آنان را قاطعانه محکوم کرد، و از حریم ولایت و رهبری امیرم?منان علی(علیه السّلام) به دفاع برخاست.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عین آن که حجاب کامل را رعایت می‏کرد، حجاب را پرده‏نشینی و انزوای زنان نمی‏دانست، بلکه شواهد بسیاری وجود دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگیر و مانع تلاش‏های اجتماعی و سیاسی نمی‏دانست

چگونگی حرکت حضرت زهرا(سلام الله علیها) از خانه‏اش (که مجاور مسجد بود) به مسجد، در رابطه با مراعات حفظ حریم حجاب به قدری دقیق و ظریف است، که جدّا سزاوار است همگان در این مورد با نظر دقیق بنگرند، و نکته‏ها را دریابند، و سپس خطبه غرّای او را در آن اجتماع و جوّ حاکم مورد بررسی قرار دهند. به راستی که منظره خطبه خواندن حضرت زهرا(سلام الله علیها) تابلو گویا و بسیار روشن درباره حفظ حریم حجاب، و در عین حال شرکت کامل در صحنه برای سخنرانی و دفاع از حریم حق است و این همان راه اعتدال است که اسلام در همه جا به آن سفارش نموده است.

 

حجاب؛ انزوا یا حضور

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عین آن که حجاب کامل را رعایت می‏کرد، حجاب را پرده‏نشینی و انزوای زنان نمی‏دانست، بلکه شواهد بسیاری وجود دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگیر و مانع تلاش‏های اجتماعی و سیاسی نمی‏دانست.

حضور حضرت زهرا(سلام الله علیها) در پشت جبهه، و حتّی گاهی سرکشی به رزمندگان اسلام و غذا رسانی به آنها در صف اول جبهه نیز در روایات و تاریخ نقل شده است، چنان که این موضوع در جنگ خندق و فتح مکّه، رخ داده است.

ما در این جا چگونگی حرکت آن حضرت برای القای خطبه را شرح می‏دهیم، تا مسأله مهم حجاب را از مکتب زهرای اطهر(سلام الله علیها) بیاموزیم، و هم باور کنیم که زن می‏تواند در عین حفظ حریم حجاب، از پرده‏نشینی خارج گردد، و به عنوان نیمی از جامعه انسانی، رسالت خود را به انجام رساند. شرح این چگونگی، نیز می‏تواند جواب دندان‏شکنی به آن افرادی باشد که حجاب اسلامی را کمرنگ گرفته، و خطبه خواندن حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد را به عنوان شاهد عقیده ناصحیح خود می‏آورند، غافل از آن که شش دلیل و شاهد محکم در مقدّمه خطبه وجود دارد، که هر کدام نشان دهنده اهمیّت حجاب از نظر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

حجاب
حمایت از حق

عبدالله بن حسن (نوه امام حسن مجتبی علیه السلام) از پدران خود نقل می‏کند، هنگامی که مسأله غصب فدک رخ داد، و این خبر به حضرت زهرا(سلام الله علیها) رسید، در این هنگام حضرت زهرا(سلام الله علیها) تصمیم گرفت به مسجد برود و در آن جا به عنوان حمایت از حق، سخنرانی کند، چگونگی حرکت حضرت زهرا(سلام الله علیها) در متن عبارت چنین آمده:

«لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأسِها، وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها وَ اَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساء قَوْمِها، تَطَأُ ذُیُولَها، ماتَخْرُمُ مِشْیَتِها مِشْیَةِ رَسُولِ الله حتّی دَخَلَتْ عَلی اَبِی بَکْرٍ وَ هُوَ فی حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرِینَ وَالاَنْصارِ وَ فِی غَیْرِهِمْ فَنِیطَتْ دوُنَها مُلائةً فَجَلَسَتْ، ثُمَّ أنَّتْ اَنَّةً اَجْهَشَ الْقَوْمُ لَها بِالْبُکاء، فَارْتَجَّ الَمجْلِسَ، ثُمّ اَمْهَلَتْ هَنِیئةً حَتّی اَسْکَنَ نَشِیَجَ القَوْمِ، وَ هَدَأَتْ فَوْرَتُهُمْ، اِفْتَتَحَتِ الکَلامَ...؛

حضرت زهرا(سلام الله علیها) روسری خود را بر سرش پیچید (خِمار به معنای روسری معمول آن زمان است که زنان با آن، سر و گردن و سینه خود را می‏پوشاندند. ) و عبای خود را (که روپوشی وسیع بود) به سر نمود، و میان گروهی از یاران و زنان خویشاوندش (به سوی مسجد) حرکت کرد، آن حضرت هنگام راه رفتن (بر اثر شتاب یا بلندی لباس) به قسمت پایین لباسش پا می‏گذاشت (در نهایت پوشیدگی راه می‏رفت) شیوه راه رفتن او (در متانت و وقار) هم چون شیوه راه رفتن رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود، تا این که بر ابوبکر وارد شد، ابوبکر در میان ازدحام مسلمانان قرار گرفته بود، در این هنگام میان آن حضرت و مردم، پرده‏ای نصب شد، حضرت زهرا(سلام الله علیها) نشست، سپس ناله جانسوزی نمود که بر اثر آن، صدای همه حاضران به گریه بلند شد، به گونه‏ای که گویی از صدای گریه، مسجد به لرزه درآمد، سپس حضرت زهرا(سلام الله علیها) اندکی سکوت کرد، تا مردم آرام شدند، و جوش و خروششان بر اثر گریه، فرونشست، آن گاه خطبه را شروع کرد»(علاّمه طبرسی، احتجاج طبرسی، ج1، ص131 و 132)

به راستی که منظره خطبه خواندن حضرت زهرا(سلام الله علیها) تابلو گویا و بسیار روشن درباره حفظ حریم حجاب، و در عین حال شرکت کامل در صحنه برای سخنرانی و دفاع از حریم حق است و این همان راه اعتدال است که اسلام در همه جا به آن سفارش نموده است

این است حجاب

در این عبارت، در رابطه با حفظ حریم حجاب و عفاف در عین شرکت در یک صحنه پرشور سیاسی و اجتماعی، شش نکته است که هر کدام از جهتی بیانگر اهمیّت و عظمت مقام حجاب در سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، که به اختصار بدان اشاره می‏شود:

1ـ آن حضرت روسری خود را که به طور کامل سر و گردن و سینه‏اش را می‏پوشانید، بر سر گرفت، تعبیر واژه «لاثتْ» (پیچید) حاکی است که روسری به طور کامل و چسبان به سر و گردن گرفته شده بود، نه به طور سبک و وارفته که با اندکی تکان دادن از سر رد شود و موی سر آشکار گردد

2ـ حضرت زهرا(سلام الله علیها) علاوه بر آن روسری، لباس روی لباس‏هایش مانند عبا را بر سر و تن خود پوشانده بود (وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها)

3 ـ لباسی که بر تنش بود به قدری بلند بود که در راه رفتن، گاهی قسمت پایین لباس زیر پای حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار می‏گرفت: (تَطَأُ ذُیُولَها)

4ـ آن حضرت همانند رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با متانت و وقار حرکت می‏کرد، یعنی هیچ گونه حرکات نامناسب و دور از نزاکت در حرکت او دیده نمی‏شد.

5 ـ علاوه بر این ها در مسجد پرده‏ای به احترام او نصب کردند، و آن حضرت در پشت آن پرده خطبه خواند.

6ـ دوستان و زنان خویشانش، اطرافش را گرفته بودند. (وَاَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ ـ ای: جماعة ـ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساء قَوْمِها).

به این ترتیب نتیجه می‏گیریم، حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عین آن که در همایش پرشکوه و پرجنجال شرکت نمود، همه نمادهای حریم حجاب و عفاف را رعایت نموده است.






نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - پنج شنبه 92 فروردین 23 توسط محمد رضا جلال زاده



تابناک: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود خطاب به ملت ایران، سال 92 را سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام گذاری کردند. این امر نشان دهنده اهمیت اقتصاد در کنار سیاست در تفکر رهبر انقلاب است و ایشان با اذعان به سختی های اقتصادی که در سال 91 بر ملت ایران بار شد، با این نام گذاری درجه اهمیت اقتصاد را در برهه حساس کنونی یاد آور شدند.

هرچند سالهای قبل نیز محور شعارهای رهبر معظم انقلاب اقتصاد بود، این سال با عنوان سال «حماسه» اقتصادی در شعار ایشان تجلی میابد. دلیل حماسه سازی در سال 92 اما چیست؟

سال 91 که شروعش با آثار تورمی هدفمندی یارانه ها و به دنبال آن افزایش نرخ ارز و در نهایت تحریم های همه جانب دشمنان ایران بود، تا پایان شاهد انواع و اقسام موجها و شوک های اقتصادی به خصوص برای قشر متوسط و ضعیف جامعه ایران بود. شوک های اقتصادی که هر کدام از آنها یک به یک بر بدنه اقتصاد کشور فرود آمد و همراه شد با دستپاچگی و بی برنامگی مسئولان دولت و مجلس در برخورد با این شوک ها.

رهبر انقلاب نیز در پیام نوروزی خود به این مسئله به شکلی کاملا شفاف و واضح اشاره کردند و فرمودند: در زمینه‌ی اقتصاد البته بر مردم فشار وارد آمد، مشکلاتی ایجاد شد؛ بخصوص که اشکالاتی هم در داخل وجود داشت؛ برخی از کوتاهی‌ها و سهل‌انگاری‌ها انجام گرفت که به نقشه‌های دشمن کمک کرد.

بدون شک از منظر رهبر انقلاب مجموعه سهل انگاری ها و سوء مدیریت های اقتصادی در سال 91 پنهان نمانده است و ایشان به خوبی درجه اهمیت و تاثیر این دست از سوء مدیریت ها را بر بدنه جامه و اقتصاد بیان کرده اند.

اما شعار امسال تا حد زیادی متفاوت با شعارهای اقتصادی سال گذشته است. این سال، سال «حماسه» است و دلیل آن تا حد زیادی واضح است. شوک ها و سختی های اقتصادی که در سال 91 بر کشور بار شده است به راستی نیازمند یک حماسه سازی برای عبور دادن کشور از گردنه بحران اقتصادی است.

در جایی که تولید ملی ضربات بزرگی به دلیل اشتباه در اجرای هدفمند سازی یارانه ها خورده است، در جایی که افزایش نرخ تورم به شکل بی سابقه ای طی یک دهه گذشته تداوم یافته و از مرز 30 درصد عبور کرده است و همچنین همزمان با آن افزایش نرخ ارز منجر به افت ارزش پول ملی و کاهش دسترسی به کالاهای خارجی و وارداتی شده است، حماسه سازی اقتصادی لازمه بازگرداندن کشور و اقتصاد آن به حالت عادی است.

آنچه اهمیت دارد این است که حماسه اقتصادی در کنار حماسه سیاسی از دید رهبر انقلاب بیان شده است و با توجه به اشاراتی که رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود به مسئله انتخابات ریاست جمهوری داشتند، گویا اینطور به نظر میرسد که بخش اعظمی از این حماسه آفرینی اقتصادی بر گردن و به دوش دولت بعدی است.


رهبر انقلاب اشاره کرده اند که: لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد. با حماسه و با شور باید وارد شد، با همت بلند و نگاه امیدوارانه باید وارد شد، با دل پر امید و پر نشاط باید وارد میدانها شد و با حماسه‌آفرینی باید به اهداف خود رسید.

بدون شک میتوان گفت حماسه سازی اقتصادی از هر دو جبهه – مردم و مسولان – باید مد نظر واقع شود. در جبهه مردم همانگونه که رهبر انقلاب اشاره کرده اند، نگاه امیدوارانه و همت بلند لازمه حضور جهادی است و در جبهه مسئولان نیز با توجه به تجربیاتی که از سال 91 به دست آمده است، برنامه ریزی دقیق، پرهیز از برخوردهای دفعتی و تصمیم گیریهای خلق الساعه و مدیریت فضای اقتصاد کشور به شکل روشمند و هوشمندانه است.

شعار امسال تفاوتی فاحش با شعارهای سال گذشته دارد زیرا در دل خود اهمیت و بزرگی اقداماتی که باید برای حماسه سازی صورت پذیرد را جای داده است. حماسه سازی یک شرط اساسی دارد، و آن همدلی همیاری کسانی است که قرار است حماسه بسازند.

با این شرط، باید از مسئولان خواست که با مدیریت صحیح و علمی، مردم را با برنامه های خود و مسیر تحول اقتصادی کشور در این برهه حساس همراه سازند و بر اساس تغییر شرایط مسیر حرکتی اقتصاد کشور را تغییر دهند. و این وظیفه ای است که هم بر دوش دولت فعلی است و هم بر دوش دولت آینده.






نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - سه شنبه 92 فروردین 21 توسط محمد رضا جلال زاده








نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - سه شنبه 92 فروردین 21 توسط محمد رضا جلال زاده



 


در مقاله قبل با عنوان قسمت اول از (تکنیک های موفقیت در سوره حمد) به دو نکته مهم برای رسیدن به موفقیت اشاره کردیم، نکاتی چون اولا سعی کنیم تمام کارهای نیمه تمام خود را تمام کنیم و دوم اینکه به یکی از رموز مهم برای بهره مند شدن از نعمت های دنیا و آخرت اشاره کردیم .

 


حمد

حال در این بخش هم قصد داریم به اسرار دیگری که در این سوره برای رسیدن به موفقیت نهفته شده است اشاره کنیم تا به کار گیری این نکات مهم ،در زندگی خود تحولی ایجاد کنیم و قدم های سریع تری برای رسیدن به ایستگاه موفقیت بر داریم.

تکنیک سوم: رمز برخورداری از رحمت  خداوند

در آیه سوم به دو صفت ویژه از خداوند متعال اشاره می کند، صفاتی از جمله مهربانی و بخشندگی که این دو صفت یکی از مشهورترین صفاتی است که در طول شبانه روز با آن در ارتباط هستیم و مدام آنها را تکرار می کنیم.

صفاتی که حاکی از رحمت خداوند متعال نسبت به همه مخلوقات دارد، اما اگر خواهان بهره مند شدن از رحمت ویژه خداوند هستید رمز برخوداری از  آن را خداوند متعال در آیات دیگر اینگونه بیان می فرماید:

(وَ الْمُ?ْمِنُونَ وَ الْمُ?ْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُ?ْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ : و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند، که به کارهاى پسندیده وا مى‏دارند، و از کارهاى ناپسند باز مى‏دارند، و نماز را بر پا مى‏کنند و زکات مى‏دهند، و از خدا و پیامبرش فرمان مى‏برند. آنانند که خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد، که خدا توانا و حکیم است.)( التوبة :  71)

در این آیه شریفه 5 صفت انسان های موفق بیان شده است که این 5 صفت در آخر آیه رمز بهره مندی از رحمت خداوند بیان شده اند ،انسان هایی که امر به معروف و نهی از منکر در زندگی آنها بروز و ظهور دارد و به نماز و زکات اهمیت می دهند و همچنین به توصیه های خداوند متعال و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جامه عمل می پوشانند، کسانی هستند که مورد رحمت ویژه خداوند متعال قرار خواهند گرفت .

در آیه پنجم از سوره حمد، عبادت بر یاری جستن از خداوند مقدم شده است و این بیانگر این مطلب است که یکی از شروط مهم برای طلب یاری از خداوند عبادت است

همچنین با توجه به یکی از قوانین مغز تکرار این دو کلمه با توجه و آگاهی در طول شبانه روز می تواند شخصیت ما را به یک شخصیت مهربان و بخشنده تبدیل کند شخصیتی که هم برای خودمان لذت بخش باشد و هم برای دیگران، چرا یکی از قوانین مهم مغز این است که هر کاری که در یک مدت زمان مشخص تکرار شود سبب می شود که از ضمیر خودآگاه انسان به ضمیر ناخودآگاه منتقل شود و در نتیجه شخصیت انسان را تشکیل دهد .

حال وقتی ما با توجه و آگاهی بخشنده بودن و مهربان بودن را در شبانه روز تکرار می کنیم سبب می شود که در طول زمان، این دو ویژگی جزء اصلی شخصیت ما قرار بگیرند و ما به انسانی بخشنده و مهربان تبدیل شویم.

این قانون مغز در مورد بقیه ذکرهایی که به ما توصیه شده است که آنها را تکرار کنیم نیز جریان دارد و سبب می شود که مفاهیم  آن اذکار به ضمیر ناخودآگاه ما منتقل  و تبدیل به انرژی شود.

تکنیک چهارم: رموز برخورداری از یاری خداوند (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ)

هر چند که خداوند متعال در همه لحظات زندگی در کنار همه افراد است، اما برای اینکه کمک و یاری ویژه خداوند را در تمام لحظات زندگی از آن خود کنیم ،شرایطی لازم است، شرائطی که با فراهم آوردن آنها می توانیم  تبدیل به موفق ترین انسان‌های عالم هستی شویم ،چرا که به جرأت می توان یکی از عوامل مهم در پیروزی انسان های موفق را یاری و کمک ویژه خداوند بیان کرد.

یاری

در آیه پنجم از سوره حمد، عبادت بر یاری جستن از خداوند مقدم شده است و این بیانگر این مطلب است که یکی از شروط مهم برای طلب یاری از خداوند عبادت است .

حال برای اینکه یاری و کمک ویژه خداوند را در سرتاسر زندگی احساس کنیم، شرائطی لازم است که خداوند برای یاری بندگان بیان کرده است، هر چند که یاری و همراهی خداوند شامل همه بندگانش می شود، اما با فراهم کردن این شرائط یاری و کمک ویژه خداوند را از آن خود خواهیم کرد، رموزی که خداوند متعال به آنها در آیه دوازدهم از سوره مائده این چنین اشاره می کند:

(وَ قالَ اللَّهُ إِنِّی مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَیْتُمُ الزَّکاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلی‏ وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّکُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ فَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیلِ: و خدا فرمود: «من با شما هستم.» اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگانم ایمان بیاورید و یاریشان کنید و وام نیکویى به خدا بدهید، قطعاً گناهانتان را از شما مى‏زدایم، و شما را به باغهایى که از زیر [درختان‏] آن نهرها روان است در مى‏آورم. پس هر کس از شما بعد از این کفر ورزد، در حقیقت از راه راست گمراه شده است.)( المائدة :  12)

شروطی از جمله اقامه نماز و پرداخت حقوق واجب از اموال مانند خمس و زکات و ایمان به پیامبران و کمک به بندگان خداوند از راه  قرض الحسنه عواملی است که در این آیه به عنوان رموز برخورداری از یاری خداوند بیان شده است و با فراهم آوردن آنها می توانیم گامی بزرگ به سوی موفقیت برداریم.

ویژگی های مهم و اساسی سبب شده است که فقط افرادی که در دسته اول هستند بتوانند به قله زیبای موفقیت دست پیدا کنند که به یکی از آنها اشاره می شود و آن پیروی از دستورات خداوند و پیامبر است که سبب شده است این افراد در دسته اول قرار بگیرند : وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً: و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانى خواهند بود که خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‏] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند

تکنیک پنجم: آدرس دقیق جاده موفقیت

انسان ها در جستجوی جاده اصلی موفقیت به سه دسته تقسیم می شوند :

دسته اول: انسان هایی که  جاده خوشبختی و سعادت را به راحتی پیدا می کنند و در رسیدن به ایستگاه همه سعی و تلاش خود را به کار می بندند .

دسته دوم: انسان هایی هستند که به سبب انجام برخی از کارها مورد خشم و غضب خداوند قرار می گیرند .

دسته سوم: انسان هایی که یک عمر در گمراهی و سرگردانی به سر می برند اما خیال می کنند که در راه درست قرار گرفته اند.

و به خاطر اهمیت این مساله در آیه ششم از خداوند متعال تقاضا می کنیم که همه ما را به  راه درست و اصلی موفقیت راهنمایی کند ،راهی که در طول تاریخ هر کسی که در آن قرار گرفته به سر منزل مقصود نائل شده است.

(صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ: راه آنهایى که برخوردارشان کرده‏اى، همانان که نه درخور خشم‏اند و نه گمگشتگان)( الفاتحة :  7)

اما ویژگی های مهم و اساسی سبب شده است که فقط افرادی که در دسته اول هستند بتوانند به قله زیبای موفقیت دست پیدا کنند که به یکی از آنها اشاره می شود و آن پیروی از دستورات خداوند و پیامبر است که سبب شده است این افراد در دسته اول قرار بگیرند :

(وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً: و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانى خواهند بود که خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‏] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.)( النساء :  69)

خلاصه کلام اینکه در این دو مقاله (قسمت اول و دوم) سعی ما بر این بود تا با نگاهی کاربردی به بیان مهمترین تکنیک های موفقیت در سوره حمد بپردازیم، سوره ای که در شبانه روز هر فرد مسلمانی بارها و بارها با آن سر و کار دارد و به یقین با آگاهی از اسراری که در این سوره برای رسیدن به موفقیت نهفته شده است می توان به پیروزی های چشم گیری در دنیا و آخرت دست یافت.






نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - شنبه 92 فروردین 18 توسط محمد رضا جلال زاده



 






نوشته شده در تاریخ یادداشت ثابت - پنج شنبه 91 اسفند 25 توسط محمد رضا جلال زاده


 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز